Endogamie sau Exogamie?

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Endogamie sau Exogamie?

Mesaj  Tzipi la data de Mier Dec 14, 2011 1:01 am

Bine te-am gasit si scuze daca am postat aiurea !
Ce puteti spune despre modalitatea prin care triburile din Amazon, sau din alte zone izolate, evita endogamia, pe termen lung ? Subiectul e fascinant si orice informatie este foarte bine venita ( pentru mine ).

Tzipi

Mesaje : 4
Data de inscriere : 14/12/2011

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Endogamie sau Exogamie?

Mesaj  mm la data de Mier Dec 14, 2011 12:38 pm

Salut, Tzipi!

. Am inteles ca esti interesata de subiectul acesta si vrei o documentare "mai de calitate".
. Asa cum am discutat, intr-adevar am doua carti prin biblioteca, de buna calitate informationala, si incep cu "Antropologia Structurala" (1978) a unui autor foarte bun, Claude Lévi-Strauss, din care selectez doar un mic exemplu si citat:



" Am constatat deja in sat o structura concentrica si doua structuri diametrale. Aceste diverse manifestari de dualism lasa loc si unei structuri triadice; intr-adevar, fiecare din cele opt clanuri este divizat in 3 clase, pe care le voi numi: superioara, mijlocie si inferioara (s, m, i in schema de mai sus). Bazandu-ma pe observatiile lui C. Albisetti1, am aratat intr-o alta lucrare2 ca regula dupa care un superior dintr-o jumatate ia in casatorie in mod obligatoriu pe un superior din cealalta, un mijlociu pe un mijlociu si un inferior pe un inferior, convertea societatea bororo dintr-un sistem aparent de exogamie dualista intr-un sistem real de endogamie triadica, deoarece ne aflam in prezenta a trei subsocietati, alcatuita fiecare din indivizi fara relatie de inrudire cu membrii celorlalte doua: superiorii, mijlocii si inferiorii. ....
Daca exogamia bororo prezinta caracterul unui epifenomen, nu mai este cazul sa ne miram ca, dupa misionarii salesieni, o exceptie de la regula exogamiei jumatatilor actioneaza in favoarea a doua perechi de clanuri ale uneia din jumatati, care ar avea privilegiul de a se casatori intre ele. Dar, totodata devine posibil a se degaja o a treia forma de dualism. Fie 1, 2, 3, 4 clanurile uneia din jumatati si 5, 6, 7, 8 clanurile celeilalte, luate in ordinea lor de dispozitie speciala pe cercul satului. Regula exogamiei se suspenda in favoarea clanurilor 1 si 2 de o parte, 3 si 4 de cealalta. Trebuie sa distingem deci 8 relatii de vecinatate, si anume 4 care implica si 4 care exclud casatoria, iar aceasta noua formulare dualista a legii de exogamie exprima realitatea la fel de bine ca impartirea aparenta in jumatati: .... "


. Din "bucata" de mai sus, scrisa de un specialist de mana'ntai, rezulta deja cateva lucruri importante:
a) - sunt triburi endogame, la fel de bine ca si cele exogame;
b) - interesele si ambitiile personale de pastrare a puterii (si implicit a avantajelor) "deformeaza" o schema mai veche (logica si cinstita existenta -in mod surprinzator pentru noi- la inceputuri). Aceasta "interventie" se poate constata la majoritatea triburilor existente oriunde in lume.
c) - rezulta f. clar complexitatea acestui tip de probleme in care endogamia este inclusa in organizarea societatii.
. Cartea are vreo 300 de titluri la bibliografie deci putem alege de aici cata documentare doresti.

. Ba chiar, ref. la punctul c), putem constata ca endogamia - perceputa de publicul larg, si de pe rufon, sub forma endogamiei cu urmari nefaste din familiile regale - este ceva infinit mai complicat decat o astfel de reprezentare simplista. In legatura cu aceasta vreau sa mai spun un singur lucru care contrazice extrem de puternic "reprezentarea simplista" mentionata mai sus: am citit de curand o stire, un articol (n-as pute preciza sursa) din care am retinut informatia extrem de importanta ca niste cercetatori (probabil neinregimentati) au constatat in cercetarile lor ca urmasii din familiile endogame sunt mult mai frumosi si numerosi decat cei din familiile exogame (zise mixte)!!! Aceasta informatie m-a "iluminat" brusc in intelegerea faptului ca (de ce) neamul romanesc este un neam de oameni foarte frumosi si talentati, in ciuda tuturor vicisitudinilor si urii dusmanilor sai, pe care nu-i mai numim, iar pana la razboiul WW2 numarul copiilor dintr-o familie de romani era in medie de la cinci in sus!

. Ma opresc aici deocamdata deoarece nu cunosc prea exact ce anume te intereseaza si cat de departe intentionezi sa mergi in problema din topic.


Ultima editare efectuata de catre mm in Mier Dec 14, 2011 9:42 pm, editata de 1 ori

mm

Mesaje : 157
Data de inscriere : 12/01/2011

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Endogamie sau Exogamie?

Mesaj  Tzipi la data de Mier Dec 14, 2011 6:04 pm

Evident ca ma intereseaza tot Smile Nu stiam asta cu frumusetea ...
Multumesc pentru fragmentul din carte. Totusi, cum evitau endogamia, triburile izolate ? Dar evreii ( care, in marea lor majoritate se casatoresc intre ei ) ? Eu inca sunt nelamurita si contrariata de cum evitau altii endogamia, fara sa le apara " efectele secundare" care sunt la romani.
Imi este foarte dificil sa gasesc cartile : nu traiesc in Romania, n-am acees la cartile respective. Doar daca se gaseste ceva pe internet, si informatiile care le pui pe forum, aici.

Tzipi

Mesaje : 4
Data de inscriere : 14/12/2011

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Endogamie sau Exogamie?

Mesaj  Admin la data de Mier Dec 14, 2011 8:23 pm


Bine ai venit, Tzipi.

Am mutat aici acest topic, dupa ce am creat si forumul de "Diverse" (ce nu exista pana acum).
Din subiectul pe care il discutati aici pot fi desprinse o multime de teme de cercetare datorita amplorii domeniului insa e bine sa fi de specialitate (antropologie, biologie, etnografie, etc.) pentru a putea intra in amanunte atat de complicate. Cu siguranta ca autorii de specialitate existenti se cearta intre ei pe diversele aspecte ale endogamiei, unele chiar esentiale, in timp ce marea majoritate a oamenilor nu cunosc nimic din acest domeniu care le afecteaza viata in mod direct.

In religia ortodoxa exista o interdictie asupra casatoriei de pana la verii (rudele) de gradul al IV-lea. Se accepta totusi si casatoria intre veri de gradul II. Aceasta este metoda de evitare a endogamiei, casatoria intre persoane neinrudite: exogamia. Smile

Admin
Admin

Mesaje : 33
Data de inscriere : 12/01/2011
Localizare : Brasov

Vezi profilul utilizatorului http://cercetareromaneasca.forumgratuit.ro

Sus In jos

Re: Endogamie sau Exogamie?

Mesaj  Tzipi la data de Mier Dec 14, 2011 9:36 pm

Apoi , va rog, lamuriti-ma si pe mine cu de'amanuntul,cum e cu endogamia, ca nu vreau sa raman proasta ! Crying or Very sad

Tzipi

Mesaje : 4
Data de inscriere : 14/12/2011

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Endogamie sau Exogamie?

Mesaj  mm la data de Mier Dec 14, 2011 11:39 pm

. Pana acum am prezentat si sustinut o (singura) idee de baza: ca in cazul unor popoare sedentare, relativ izolate, pe perioade lungi de timp -poate 10.000 de ani pentru neamul romanesc- este cu neputinta sa se evite endogamia. Despre endogamie stie "toata lumea" ca are efecte de saracire a genelor (in care subzista caracteristicile, capacitatile individului) si din practica (istorica a) vietii s-a si constatat ca urmasii realizati prin endogamie pot avea un procent mai mare de "rebuturi" fiziologice. Aceasta este invatatura oficiala.
. Eu nu am sustinut ca "endogamia e rea" in cele scrise pe rufon. Atentie. Am sustinut doar observatia ca pentru romani faptele coincid cu teoria. Evident pot fi contrazis si nu intentionez sa te conving cu orice pret.

. Din pacate lucrurile nu sunt chiar asa de simple si endogamia se practica (atentie) avand ca rezultat indivizi "normali" (dar poate ca nu au fost indeplinite conditiile tehnice de baza pentru ca sa fi fost situatia de endogamie!). Acest lucru apare si in exemplul cu tribul bororo, unde exista o schema anume de combinare intre grupurile definite (fizic) prin pozitia lor in cercul satului, schema compusa atat din relatii exogame cat si din cele endogame. Mai mult nu te pot ajuta, mai ales ca detectez in ultima ta postare ca nu vrei sa analizam problematica aceasta ci doar vrei sa lovesti, sa ataci, ceea ce-mi confirma odata-n plus observatiile referitoare la romani.

. Eu, ca si nespecialist, ma multumesc sa constat (sa presupun) ca pentru ca endogamia sa fie nociva imediat (nu pe mii de ani) trebuie sa se produca intr-un grup restrans de indivizi izolati complect, ceea ce practic nu prea se intampla. Daca te intereseaza sa te "lamureasca cu de-amanuntul" cineva, eu nu te pot "invata" ci doar tu poti sa faci asta daca te apuci sa citesti literatura de specialitate. Nimeni nu poate lamuri pe altcineva cu niste dovezi furnizate de niste stiinte (ce ocupa metri cubi de carti si articole) din motive lesne de ghicit. Imi pare rau ca nu-ti pot oferi decat niste date bibliografice. Iata cateva titluri din bibliografia autorului (evreu) Claude Levi-Strauss:



. La intrebarea cum evita evreii efectele neplacute ale endogamiei, asta e o usoara diversiune caci e alta problema decat cea sustinuta de mine si cred ca ei nu sunt o populatie izolata (chiar deloc), pe un areal restrans, adica ei nu indeplinesc conditia de baza - caracterul izolat. In plus, nu sunt sigur, nu cunosc, daca ei au evitat aceste efecte prin impartirea in 12 grupuri distincte (si casatoriile dupa o schema similara aceleia a tribului bororo) sau daca le-au evitat macar. Dat fiind ca sunt roman, pot insa masura, vedea, compara, etc. cum decurg lucrurile la romani si pe baza de constatari pot sa sustin niste lucruri.



Ultima editare efectuata de catre mm in Joi Dec 15, 2011 1:55 pm, editata de 1 ori

mm

Mesaje : 157
Data de inscriere : 12/01/2011

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Endogamie sau Exogamie?

Mesaj  Admin la data de Mier Dec 14, 2011 11:44 pm

Pe acest forum pot fi discutate, analizate, dezbatute subiecte dintr-o gama destul de larga cu conditia sa fie dezbatere tehnica, stiintifica, logica, decenta dar nu se admit atitudinile obraznice, atacul la persoana, limbajul necorespunzator. Din acest ultim punct de vedere, formularea: "cum e cu endogamia, ca nu vreau sa raman proasta !" nu corespunde. Atentie, Tzipi! Citeste te rog regulamentul.

Admin
Admin

Mesaje : 33
Data de inscriere : 12/01/2011
Localizare : Brasov

Vezi profilul utilizatorului http://cercetareromaneasca.forumgratuit.ro

Sus In jos

Re: Endogamie sau Exogamie?

Mesaj  Tzipi la data de Joi Dec 15, 2011 3:57 am

Sunt intru totul de acord ca faptele coincid cu teoria. Si cu faptul ca efectele pot fi atat bune ( oameni frumosi ), cat si rele ( respingerea indivizilor intre ei ).
N-am nici o indoiala ca endogamia se poate practica, cu rezultate normale ( nu stiu pentru cata vreme in timp ) : la mine in sat, toata lumea e ruda cu toata lumea. De cand am eu cunostinta ( cam 3-4 generatii ), nimeni din sat nu se casatorea cu cineva din alt sat, decat in cazuri extraordinare.

Nu vreau sa lovesc, nici sa atac : imi cer scuze daca asta am lasat impresia ! Pun intrebari, pentru ca nu cunosc subiectul ( motiv pentru care intrebarile pot fi stupide, sau pot lasa alte impresii ). Pur si simplu incerc sa-mi lamuresc neclaritatile.
Asa cum am mai afirmat, sunt contrariata de urmatoarea problema, pe care am intors-o pe toate fetele : la romani se observa acest efect al endogamiei ( de respingere a indivizilor intre ei ), la alte popoare nu. Popoare care, din cunostintele mele, si ele sunt ermetice ( evreii ), sau triburile izolate. Nu reusesc sa inteleg de ce : cu siguranta trebuie sa existe o explicatie logica, dar mie imi scapa, din lipsa de informatii. De asta intreb aici, ca sa-mi lamuresc intrebarile.
Nu astept raspunsuri de specialist, ci pur si simplu o parere, din ceea ce ati citit, studiat. sincer imi pare rau ca am lasat impresia ca vreau sa va irit contrazicand-va ! Ma pot retrage de pe forum, daca deranjez.
Pur si simplu, nu cunosc alta modalitate de a cunoaste, decat cea de a pune intrebari ( chiardaca sunt contradictorii ) si apoi a cauta raspunsuri care sa faca sens ( daca se poate, insotite de dovezi ). Imi cer scuze pentru deranj !

Tzipi

Mesaje : 4
Data de inscriere : 14/12/2011

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Endogamie sau Exogamie?

Mesaj  mm la data de Joi Dec 15, 2011 1:48 pm

sincer imi pare rau ca am lasat impresia ca vreau sa va irit contrazicand-va ! Ma pot retrage de pe forum, daca deranjez.
(Ne tutuim pe forumuri si sunt de acord cu aceasta adresare simplificata.) N-o sa poti niciodata sa ma iriti contrazicandu-ma! Dar va trebui sa ai propria versiune ca si contraafirmatie la afirmatia mea si care trebuie sa fie propria ta demonstratie (constructiva). Ca sa revenim la concret, la oile noastre, ai folosit ca si contraafirmatie la ideea sustinuta de mine (de fapt sustinuta de un biolog, eu doar am repetat-o si am fost inclinat foarte sa-i dau dreptate) o obiectie nedemonstrabila - precum ca evreii nu au aceleasi probleme. Am aratat in postarea mea precedenta cat de subreda este afirmatia ta. Odata ca: ei nu au o tara, un areal in care sa existe ca entitate iar endogamia prin definitie presupune acest lucru; Duo, nu se intruneste in cazul lor nici conditia de (relativa) izolare (= lipsa interactiunii cu alte populatii) ci chiar contrariul acesteia. In mod normal, ma asteptam sa recunosti ca ai gresit sustinand afirmatia respectiva sau, din contra, sa o dovedesti printr-o argumentatie constructiva. Cam asa vad eu un dialog (corecteaza-ma daca gresesc).

. La multimea de autori indicati de mine, la cererea ta, nu ai avut nici un comentariu. In mod normal, daca te interesa subiectul, ai fi putut sa-i gasesti pe internet, (asa cum si eu i-am gasit ca nu stiam la traducere nici macar cum se scrie numele lor; in varianta de scriere cu litere rusesti e imposibil sa-ti dai seama cum ii cheama de-adevaratelea) sunt nume cunoscute la nivel planetar si lucrarile lor apar pe google. Nu te-ai referit la nici unul dintre autorii mentionati de Jirmunskii in prima parte a cartii sale (a carei traducere o fac si o gasesti aici pe forum) pentru ca sa putem sa analizam, sa discutam despre ei si lucrarile lor.

. Pe mine nu ma poti deranja daca iti sustii un punct de vedere. Deranjant foarte a fost sa te exprimi necorespunzator: "Apoi , va rog, lamuriti-ma si pe mine cu de'amanuntul,cum e cu endogamia, ca nu vreau sa raman proasta !"
. Folosirea anumitor cuvinte, chiar intr-un context acceptabil, poate coborî nivelul unei discutii si cuvantul proasta o face din plin, chiar daca se pot gasi scuze diverse. Dar si felul cum ai pus problema: chiar este obligat cineva sa te lamureasca cu de-amanuntul (la modul semiimperativ)? Eu ti-am raspuns din bun simt cu gandul ca poate te ajuta cu ceva. Dar am si eu destule altele de facut in acest interval de timp...
. Ca sa incheiem aspectul acesta, nici eu, desi sunt protejat de Administrator, nu-mi permit atacuri la persoana sau exprimari necorespunzatoare. Accept ca esti de bunacredinta si ca eu m-am inselat (sunt cu adevarat ff suspicious), deci cer eu scuze, hai sa stergem cu buretele si sa nu ne mai tot scuzam. Reiau subiectul si analiza lui de unde am ramas.

Asa cum am mai afirmat, sunt contrariata de urmatoarea problema, pe care am intors-o pe toate fetele : la romani se observa acest efect al endogamiei ( de respingere a indivizilor intre ei ), la alte popoare nu. Popoare care, din cunostintele mele, si ele sunt ermetice ( evreii ), sau triburile izolate. Nu reusesc sa inteleg de ce : cu siguranta trebuie sa existe o explicatie logica, dar mie imi scapa, din lipsa de informatii. De asta intreb aici, ca sa-mi lamuresc intrebarile.
Partial am raspuns deja mai inainte. Sustii sintagma "popor ermetic" cu referire la evrei. De data aceasta eu sunt acela care iti cer amanunte: am o neclaritate, din cate stiu, orice individ apartinand altei rase, poate sa fie primit in cadrul neamului evreiesc daca respecta regulile lor. Poate gresesc. Poti da, macar pe scurt, ceva amanunte?

. Fara sa stiu cu adevarat, nu am fost pe la alte popoare sa vad/sa aflu cum stau lucrurile acolo, am insa impresia ca problema asta nu e numai la romani. Poate sti sau poti confirma ca exacta informatia ca romanii sunt singurii pe pamant care au aceasta problema. In acest caz vreau sa aflu si eu ce stii, ma intereseaza.

. Ai spus ca vrei sa sti "tot" despre endogamie. Parerea mea umila este ca acest lucru se poate realiza doar prin studiu pe surse de incredere. Cred ca de incredere pot fi considerate sursele bibliografice din cartea lui C. L-Strauss, din care am reprodus doua pagini. Le reproduc si pe celelalte, mergand pe ideea ca doresti sa te documentezi de pe NET:








. Dintre aceste ~300 de titluri (printre care si Marx si Engels) cred ca vei putea selecta vreo 2-3 din care sa primesti mai multe raspunsuri decat pot eu da. Voi reveni.

mm

Mesaje : 157
Data de inscriere : 12/01/2011

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Endogamie sau Exogamie?

Mesaj  mm la data de Sam Ian 07, 2012 9:05 pm

. Am asteptat un timp pentru ca sa las "loc" si pentru interventiile persoanelor (eventual) interesate de dialog. Intrucat nu sunt interventii decat din partea mea am un motiv in plus sa cred ca românii au probleme cu endogamia, ceea ce, in cazul de fata, se manifesta sub forme precum vorbele/afirmatiile neinsotite de fapte, respectiv afirmarea unor intentii, a unui interes pentru un subiect dar fara a participa la discutarea lui.
. In aceasta privinta si legat de observatiile de mai sus, trebuie sa remarc faptul ca in mediul social romanesc sunt "incetatenite" niste pareri destul de comune (generale). Una din ele este parerea ca daca ai da peste o "autoritate in domeniu" [domeniu ce te intereseaza], atunci ai primi raspuns la toate intrebarile tale de la persoana (considerata autoritate in domeniu). Alta formulare a problemei acesteia poate cuprinde cuvinte-cheie ca: specialisti, autorizati [ISCIR, TÜV, academici, universitari, etc.], profesori, "scientists", s.a.
Problema este insa ca nimeni nu are raspunsurile gata pregatite "in buzunar", nimeni nu cunoaste adevarul (tehnic, stiintific, etc.) absolut si incremenit pe care smeritul invatacel sa-l "apuce" si sa-l foloseasca intocmai, fara efort si fara a gandi.

. De aceea toate notiunile, toate adevarurile (chiar si formulele din fizica sau din alte stiinte exacte), toate cuvintele chiar, fiind cu toatele doar niste adevaruri relative, atunci cand se lucreaza cu ele este absolut logic, normal si bine sa fie discutate (cazul de fata) cu atentie si sa se stabileasca limitele, aproximarile, conditiile in care respectivele "adevaruri" sunt valabile si utilizabile. Da, practic, afirm aici ca orice subiect ar trebui abordat ca si cand ar fi subiectul unei teme de cercetare. Fara sa fiu partizanul exagerarilor de orice fel sau a unei atitudini absurde. Poetic spus, orice subiect ar trebui abordat (in special pe internet) cu acea curiozitate a copilului prescolar ce se asteapta la minuni in orice imprejurare.
. Ceea ce observ eu insa pe diferite forumuri romanesti este o incredibil de extinsa superficialitate in tratarea subiectelor discutate sau un fel de indiferenta fata de patrunderea in esenta subiectului, in "amanunte" de profunzime, o anume indiferenta pentru verificarea mai intai a informatiilor debitate pe internet si... ma opresc aici, desi as putea face o lista lunga de cateva pagini cu defecte similare, pentru a spune ca aceste doua "defecte" foarte persistente numite mai inainte (ca si celelalte inca nenumite) se subsumeaza izvorului comun numit lipsa de preocupare pentru ceilalti, pentru obste in general. Si ajungem de unde am plecat: endogamia declanseaza un mecanism biologic de indepartare a indivizilor unii de altii, in societatea ce sufera din pricina endogamiei.

. Pe nebagate de seama, in ultimele trei randuri am introdus trei afirmatii: prima, a) - subiectul cu care am pornit discutia, b) - societate endogamica, c) - suferinta. Ei bine, toate trei mi le asum si sunt constient ca sunt adevaruri relative deoarece aceasta e soarta tuturor afirmatiilor: pot fi puse sub semnul indoielii, contrazise, combatute sau chiar "desfiintate" cu alte afirmatii (ceea ce pare o gluma), etc.
. Din aceasta mica observatie (dar nu numai de aici) rezulta ca cea mai democratica (onorabila, pragmatica, scurta) cale de a abordare a problemelor in public (dar nu numai) este tocmai dialogul constructiv cu patrundere treptata in profunzimea lucrurilor (prin analiza inteligenta) si revenirea mai apoi la concluzii (de comun acord; numite si sinteze). [Mai sunt si alte cai, de ex. sa crezi ce ti se spune fara sa-ti pui intrebari sau din contra, sa nu crezi pe nimeni si nimic, s.a.]

. Aceasta cam lunga introducere, pentru care cer scuze cititorului grabit, era absolut necesara si poate fi luata ca pledoarie pentru ... procesul de judecata. [Judecata este definita in psihologie ca fiind... analiza+ sinteza.] Si am ajuns la subiectul initial unde nu stim deocamdata daca endogamia are sau nu efecte negative, daca se poate declara o societate ca fiind endogamica, in ce conditii se poate considera ca exista endogamie si nu stim inca o mie de lucruri dar stim ca un profesor universitar, a carui inteligenta am avut ocazia sa o verific (si era OK!), a dat o explicatie simpla si fireasca in opinia sa pentru extrem de slaba coercitie dintre români [vorbim aici numai de românii de rasa caucaziana -zisa- iar prin coercitie intelegem atractie si nu constrangere]. Sa vedem ce spune Claude Levi in aceeasi carte a carei bibliografie bogata am reprodus-o intr-o postare anterioara.

. Nu am intalnit in carte conotatii la endogamie si exogamie de factura sa lamureasca raspunsul la intrebarea subanteleasa din acest topic: endogamia este "rea"? Autorul urmareste in carte alte demonstratii si vorbeste despre endogamie si exogamie tangential, pomenindu-le in contextul triburilor respective, studiate si ele in mod "structural". De aceea am ales niste citate care, fara sa ne lamureasca in problema noastra, ne sunt totusi utile prin datele continute.
. Continuand exemplul din postarea anterioara, a tribului bororo, redau sinteza facuta chiar de autor:
"Recapituland principalele trasaturi ale societatii bororo, desprindem trei, care constau: 1) in mai multe forme de dualism de tip diametral [a) ax pseudoexogam est-vest; b) ax aparent nonfunctional nord-sud; c) dihotomie exogama a relatiilor de contiguitate intre clanuri];
2) in cateva forme de dualism de tip concentric [opozitii mascul-femela; celibat-casatorie; sacru-profan; in sfarsit structurile diametrale pot fi concepute sub forma concentrica si invers, fenomen care aici a fost inferat, dar a carui realizare experimentala va fi verificata mai departe la indienii timbira orientali];
3) intr-o structura triadica, care opereaza cu o redistribuire a tuturor clanurilor in trei clase endogame [impartite fiecare in doua jumatati exogame, adica in total sase clase, asa cum si la timbira vom gasi sase clase masculine]."
Autorul conchide ca satul bororo este identic cu templul balinez cu cele doua curti interioare si curtea sa exterioara, primele doua simbolizand o dihotomie generala a universului iar a treia simbolizand mediatia dintre acesti termeni antagonici.
. In ce ma priveste, eu urmaresc o banuiala a mea, precum ca exogamia e legea veche, initiala, divina, la care s-a adaugat pe ici colo endogamia din motive de ordin practic, "lucrativ", motive "umane" sa le zicem, interese materiale de grup in fapt. E posibil sa ma insel. Din citatele de pana acum pare clar ca peste regula exogamiei apare ca o exceptie si endogamia. Iata exprimarea autorului: "Daca exogamia bororo prezinta caracterul unui epifenomen, nu mai e cazul sa ne miram ca, dupa misionarii salesieni, o exceptie de la regula exogamiei jumatatilor actioneaza in favoarea a doua perechi de clanuri ale uneia din jumatati, care ar avea privilegiul de a se casatori intre ele."

. Intr-un alt citat gasim o succinta prezentare a organizarii sociale a indienilor timbira:
"Organizarea sociala a indienilor timbira orientali cuprinde urmatoarele formatii:
1) doua jumatati exogame si matriliniare, numite respectiv de est si de vest, fara ca vreuna sa aiba prioritate una fata de cealalta. Totusi, regulile de casatorie depasesc simpla exogamie a jumatatilor, intrucat toti verii de gradul intai sunt prohibiti ca soti [?];
2) clase patronimice in numar de doua pentru femei si de 3x2= 6 pentru barbati. Purtarea unui nume oarecare atrage dupa sine pentru ambele sexe o repartitie in doua grupuri, denumite respectiv kamakra, "cei din piata centrala a satului" si atukamakra, "cei din exterior";
3) pentru barbati, clasele patronimice au o functie suplimentara, care consta in distribuirea lor in sase grupuri "din piata", care sunt asociate 3 cate 3 in doua jumatati numite est si vest, neexogame si diferite prin compozitia lor de cele mentionate la punctul 1);
4) in sfarsit, 4 clase de varsta, ce se succed din 10 in 10 ani , formand 4 sectiuni repartizate in perechi de clase consecutive intr-un alt sistem de jumatati, diferite de cele precedente, denumite de asemenea de est si de vest...."
Din acest pasaj, fara a avea pretentia ca am inteles tot ce zice Claude L-S, rezulta ca ar fi o organizare in general exogama dar si cu un oarecare procent de endogamie. Iata ce citim mai incolo:
"Din pdv functional, sistemul 3 joaca un rol numai in ceremoniile de initiere. Sistemul 1 reglementeaza exogamia inteleasa in sens larg; sistemele 2 si 4 definesc doua echipe sportive si de munca, operand respectiv prima in timpul sezonului ploios, a doua in timpul sezonului uscat." Din acest al doilea citat deduc ca organizarea timbira e totusi exclusiv exogama. Iata cum arata un sat timbira:



. La o examinare mai atenta, constatam ca autorul Claude L-S, fara indoiala foarte bine informat, jongleaza cu tot felul de informatii, culese de alti autori "in teren", pe care le asambleaza cam dupa gustul său intr-o inflatie de idei stralucite si de interesante asociatii surprinzatoare dar pe care nu le dovedeste temeinic, ba nici macar suficient. Mai spre finalul cartii aflam si adevarata sa parere despre "societati endogame si exogame":
"Pentru autorul acestor randuri, sistemele de inrudire, regulile de casatorie si de filiatie formeaza un ansamblu coordonat, a carui functie este de a asigura permanenta grupului social, incrucisand intre ele ca intr-o tesatura relatiile consangvine si cele bazate pe alianta. Speram ca am contribuit astfel la elucidarea functionarii masinii sociale, care extrage continuu femei din familiile lor consangvine pentru a le redistribui in tot atatea grupuri domestice, care se transforma la randul lor in familii consangvine si asa mai departe."

. Pai cam acelasi lucru il vedem si noi, neantropologii, in jurul nostru iar impartirea in doua categorii de societati, relatii, etc., adica endogame si exogame, tine de reusita de a stabili limitele dintre cele doua. Adica, de a stabili cand incrucisarile endogame devin exogame si invers. Aici trebuie sa fie o delimitare, un "punct critic" spun biologii, o granita a unui domeniu de stabilitate exogam, granita a carei traversare poate produce "defecte" la urmasi. Alta delimitare a celor doua notiuni nici nu prea poate fi facuta caci incrucisarea intre veri de gradul IV, de ex., desi de natura (teoretic) endogama este (practic) exogama. Si iarasi ajungem la definitii...
.

. 24.07.2012 Am rasfoit internetul cautand o sursa mai bogata in informatie privitoare la pericolele endogamiei. Am constatat la marea majoritate a surselor (de specialisti) o unanimitate de pareri privind pericolul bolilor ereditare dar numai in cazul casatoriilor verilor primari, de grd. I, la endogamia de familie si la cea de colectivitate (inchisa). Specialistii au si argumente bazate pe calcule genetice, in procente bine stabilite de gene mostenite. Deduc de aici ca este greu de demonstrat - chiar si tehnic - vreun pericol notabil pentru casatorii intre veri de grd. II.
. Lucrand la genealogii (ale familiei mele) am intalnit cateva (putine) cazuri de astfel de casatorii, intre veri de grd. II. Aceeasi parere "populara" preexista si in comunitatea romaneasca - aceea de pericol relativ scazut la casatorii intre veri de grd. II - si o cunosteam din tinerete. "Se accepta", zic oamenii.
. Am mai intalnit situatia aparte ca eu eram var cu ambii soti, desi ei nu erau veri intre ei. Arealul raspandirii rudelor mele, la care ma refer aici, se intinde din Alba Iulia pana la Teius, pe linia Şard, Ighiu, Bucerdea V., Craiva, Cricău, Galda J., inclusiv Coşlar si Mihalţ. Mi-am descoperit aprox. 300 de veri de grd. III (adica din aceeasi generatie cu mine, cam de aceeasi varsta, contemporani la propriu), in aceasta zona locuind inca ~jumate din ei.

. Pe aceste date bazandu-ma, inteleg mai bine de ce endogamia se foloseste (mai mult din motive materiale - mentinerea bunurilor - zic specialistii) in mod egal cu exogamia. Limita de la care poate functiona definitia "adevaratei" endogamii pare sa se situeze si ea tocmai aici, intre grd. II si grd. I.
.

mm

Mesaje : 157
Data de inscriere : 12/01/2011

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Endogamie sau Exogamie?

Mesaj  Continut sponsorizat Astazi la 3:35 pm


Continut sponsorizat


Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum